Ouderpagina 2
na ongeveer 4 weken leesonderwijs
Uw kind heeft nu ongeveer vier weken leesonderwijs gevolgd en is al aan kern 2 toe. Het kan inmiddels al een aantal woorden en letters lezen. De letters van kern 1 zijn bekende letters geworden. De komende weken komen daar nieuwe letters bij met behulp van woorden die passen bij het thema.
In de eerste maanversie zijn de letters i - m - r - v - s – p bekende letters geworden. De letters t – n – b – oo – aa komen daarbij met behulp van de woorden: teen, neus, buik, oog, aap.
Kinderen krijgen deze woorden aangeboden met behulp van een verhaal dat verteld wordt bij een reuzenleesboek. Hakken en plakken
In de eerste maanversie zijn de letters i - m - r - v - s – p bekende letters geworden. De letters t – n – b – oo – aa komen daarbij met behulp van de woorden: teen, neus, buik, oog, aap.
Kinderen krijgen deze woorden aangeboden met behulp van een verhaal dat verteld wordt bij een reuzenleesboek. Hakken en plakken
Uw kind krijgt niet alleen een grotere letterkennis, maar werkt op school ook aan de vaardigheden die nodig zijn om te kunnen lezen: woorden in stukjes hakken (letters of klanken) en die stukjes weer aan elkaar plakken tot een woord.
Met behulp van de tot nu toe geleerde letters kunnen ook andere woorden worden gemaakt dan bovenstaande woorden, bijvoorbeeld: vaar, kaas, pit, raam, boos. Dat is een ontdekkingsreis met steeds meer ontdekkingen en uitdagingen.
Wat is er voor uw kind leuker dan thuis te laten zien wat het allemaal al kan? Het is belangrijk dat uw kind zelfvertrouwen krijgt bij het lezen. Spreek daarom altijd uw waardering uit over de leespogingen en de schrijfsels van uw kind, ook al gaat er nog wel eens iets mis.
Met behulp van de tot nu toe geleerde letters kunnen ook andere woorden worden gemaakt dan bovenstaande woorden, bijvoorbeeld: vaar, kaas, pit, raam, boos. Dat is een ontdekkingsreis met steeds meer ontdekkingen en uitdagingen.
Wat is er voor uw kind leuker dan thuis te laten zien wat het allemaal al kan? Het is belangrijk dat uw kind zelfvertrouwen krijgt bij het lezen. Spreek daarom altijd uw waardering uit over de leespogingen en de schrijfsels van uw kind, ook al gaat er nog wel eens iets mis.
Hier volgen tips om samen bezig te zijn met de kennis die uw kind tijdens het leesonderwijs heeft opgedaan. Vraag steeds aan uw kind welke letters het op school heeft geleerd. Deze woorden zijn immers samengesteld uit de letters die in kern 1 en 2 van Veilig Leren Lezen zijn aangeboden. U zult verbaasd zijn hoeveel ze al kunnen!
Zet de woorden in de computer en druk ze af. Laat uw kind de lange rij met geprinte woorden verschillende keren hardop verklanken.
Misschien wil uw kind zelf ook woorden typen op de computer. Op het toetsenbord staan echter hoofdletters, terwijl veel kinderen alleen maar kleine letters kennen. Daarom is het een leuk idee om op de toetsen gekleurde stickertjes te plakken, waarop de kleine letters zijn geschreven. Leer uw kind wel, dat het voor de letter -aa- twee keer de a-toets moet intikken.
Als uw kind van schrijven, tekenen, knippen en plakken houdt, kunt u van een simpel schriftje een letterboek maken. Schrijf op elke bladzijde van het schriftje een van de letters van kern 1 en 2 van de versie die op de school van uw kind wordt gebruikt. Laat uw kind op elke pagina tekeningetjes maken, plaatjes plakken en woordjes schrijven waarin die letter voorkomt. Bij de letters -aa- en -oo- mag u ook woorden goedkeuren waarin de open lettergreep voorkomt (bijvoorbeeld 'raamen' in plaats van 'ramen'). Uw kind gaat immers alleen nog maar op de klank af.
Speel een leuk spel met de letters die uw kind al kent. Maak letterkaartjes, bijvoorbeeld door stukjes karton van twee bij twee centimeter te knippen. Schrijf op elk kaartje een letter. Leg de kaartjes met de achterkant naar boven op tafel. Geef iedere speler pen en papier. Pak een zandloper of eierwekker om de speeltijd te begrenzen. Het spel kan nu beginnen. Een kind mag vijf letters omdraaien. Als daar geen klinker bij is, mag het extra kaartjes omdraaien totdat -aa- of -oo- gevonden is. Laat het kind de letters benoemen. Draai daarna de zandloper om of stel de eierwekker in op drie minuten. Geef de spelers de opdracht zoveel mogelijk woorden op te schrijven. Als de tijd om is, stopt iedereen met schrijven. De spelers wisselen nu hun blaadjes uit. Ze lezen en beoordelen elkaars woorden. Ieder goed woord is een punt waard. Hoeveel woorden kunnen de spelers binnen de gegeven tijd maken?
Zet de woorden in de computer en druk ze af. Laat uw kind de lange rij met geprinte woorden verschillende keren hardop verklanken.
Misschien wil uw kind zelf ook woorden typen op de computer. Op het toetsenbord staan echter hoofdletters, terwijl veel kinderen alleen maar kleine letters kennen. Daarom is het een leuk idee om op de toetsen gekleurde stickertjes te plakken, waarop de kleine letters zijn geschreven. Leer uw kind wel, dat het voor de letter -aa- twee keer de a-toets moet intikken.
Als uw kind van schrijven, tekenen, knippen en plakken houdt, kunt u van een simpel schriftje een letterboek maken. Schrijf op elke bladzijde van het schriftje een van de letters van kern 1 en 2 van de versie die op de school van uw kind wordt gebruikt. Laat uw kind op elke pagina tekeningetjes maken, plaatjes plakken en woordjes schrijven waarin die letter voorkomt. Bij de letters -aa- en -oo- mag u ook woorden goedkeuren waarin de open lettergreep voorkomt (bijvoorbeeld 'raamen' in plaats van 'ramen'). Uw kind gaat immers alleen nog maar op de klank af.
Speel een leuk spel met de letters die uw kind al kent. Maak letterkaartjes, bijvoorbeeld door stukjes karton van twee bij twee centimeter te knippen. Schrijf op elk kaartje een letter. Leg de kaartjes met de achterkant naar boven op tafel. Geef iedere speler pen en papier. Pak een zandloper of eierwekker om de speeltijd te begrenzen. Het spel kan nu beginnen. Een kind mag vijf letters omdraaien. Als daar geen klinker bij is, mag het extra kaartjes omdraaien totdat -aa- of -oo- gevonden is. Laat het kind de letters benoemen. Draai daarna de zandloper om of stel de eierwekker in op drie minuten. Geef de spelers de opdracht zoveel mogelijk woorden op te schrijven. Als de tijd om is, stopt iedereen met schrijven. De spelers wisselen nu hun blaadjes uit. Ze lezen en beoordelen elkaars woorden. Ieder goed woord is een punt waard. Hoeveel woorden kunnen de spelers binnen de gegeven tijd maken?
In de meeste bibliotheken en boekwinkels is een aparte plank met materiaal voor beginnende lezers. Leuk om ook thuis bezig te zijn met de ontdekkingen die uw kind op school doet. Er zijn samenleesboeken, spelletjes, voorleesboeken, groeiboeken, audio-cd's, kleurboeken, spelleerbloks en cd-roms. Allemaal afgestemd op het niveau van uw kind.
Geschikt voor deze periode:
- Samenleesboek ik ben aap, geschreven door Nanda Roep, uitgeverij Zwijsen, ISBN 90.276.8585.1
- Samenleesboek roos met een oog, geschreven door Truus van de Waarsenburg, uitgeverij Zwijsen, ISBN 90.276.8054.x
- Samenleesboek een buik voor maan, geschreven door Daniëlle Schothorst, uitgeverij Zwijsen, ISBN 90.276.7726.3
- Maan-roos-vis-boekjes, serie 2, geschreven door diverse kinderboekenauteurs, uitgeverij Zwijsen. ISBN 90 276 2144 6
- Maan roos vis voorleesboek, met verhalen van Frank Herzen, Els Pelgrom en anderen, uitgeverij Zwijsen, ISBN 90.276.3055.0
- Het grote maan roos vis letterspel, uitgeverij Zwijsen, ISBN 90.276.3059.3
- Maan roos vis liedjes (audio-cd), uitgeverij Zwijsen, ISBN 90.276.3767.9
- Spelen met maan-roos-vis (cd-rom), uitgeverij Zwijsen, ISBN 90.276.4398.9
- Maan roos vis, diverse kleurboeken en speelbloks, verkrijgbaar bij de boekhandel
- Maantjes serie 2, uitgeverij Zwijsen ISBN 90 276 7594 5
- Raketjes serie 2 ,uitgeverij Zwijsen
- Samenleesboek ik ben aap, geschreven door Nanda Roep, uitgeverij Zwijsen, ISBN 90.276.8585.1
- Samenleesboek roos met een oog, geschreven door Truus van de Waarsenburg, uitgeverij Zwijsen, ISBN 90.276.8054.x
- Samenleesboek een buik voor maan, geschreven door Daniëlle Schothorst, uitgeverij Zwijsen, ISBN 90.276.7726.3
- Maan-roos-vis-boekjes, serie 2, geschreven door diverse kinderboekenauteurs, uitgeverij Zwijsen. ISBN 90 276 2144 6
- Maan roos vis voorleesboek, met verhalen van Frank Herzen, Els Pelgrom en anderen, uitgeverij Zwijsen, ISBN 90.276.3055.0
- Het grote maan roos vis letterspel, uitgeverij Zwijsen, ISBN 90.276.3059.3
- Maan roos vis liedjes (audio-cd), uitgeverij Zwijsen, ISBN 90.276.3767.9
- Spelen met maan-roos-vis (cd-rom), uitgeverij Zwijsen, ISBN 90.276.4398.9
- Maan roos vis, diverse kleurboeken en speelbloks, verkrijgbaar bij de boekhandel
- Maantjes serie 2, uitgeverij Zwijsen ISBN 90 276 7594 5
- Raketjes serie 2 ,uitgeverij Zwijsen
test
BeantwoordenVerwijderen