maandag 17 maart 2014

ouderpagina i.v.m. het leren lezen: kern 8


Ouderpagina 8

na ongeveer 6 maanden leesonderwijs

Spontaan en creatief schrijven

Op school is uw kind inmiddels aan kern 8 toe.
Woorden met twee medeklinkers vooraan (zoals 'zwaan') en achteraan (bijvoorbeeld 'kast') komen uitgebreid aan bod. Daarnaast oefent uw kind met samenstellingen: Ook leert uw kind woorden met een open klinker achteraan lezen, bijvoorbeeld: 'ga', 'zo' en 'nu'.

Uw kind kan nu alle letters vlot benoemen en opschrijven. Steeds vaker zal het spontaan iets opschrijven. Wijs uw kind niet op alle schrijffouten: creativiteit en spontaniteit zijn belangrijker dan foutloos schrijven. Bovendien is uw kind verder met lezen dan met spelling. Wat het kan lezen, hoeft het dus nog niet foutloos te kunnen schrijven.

Samen bezig zijn

Hier volgen tips om samen bezig te zijn met de kennis die uw kind tijdens het leesonderwijs heeft opgedaan.

Puzzelboekjes

Kruiswoordpuzzels zijn er ook voor kinderen. Er zijn zelfs hele eenvoudige kinderpuzzelboekjes te koop. Die boekjes zijn vanaf nu geschikt voor uw kind, al zult u wel wat moeten helpen. Zo kan het zijn dat u moet wijzen op het schrijven van de letter –eu– in twee hokjes. Uw kind kent de –eu– als één letter. Nu wordt die letter opgesplitst in twee hokjes van een kruiswoordpuzzel.

Geheimschrift

Geheimschrift is erg leuk om te ontcijferen. In allerlei kindertijdschriften en spelboekjes komt u het tegen. Maar u kunt natuurlijk ook zelf een boodschap in geheimschrift maken. Schrijf daarvoor eerst alle letters van het alfabet op en geef elke letter een tekentje. Uw kind zal ontdekken dat bijvoorbeeld de –eu– is samengesteld uit de letters –e– en –u–.

Houd er rekening mee, dat uw kind nog erg fonetisch schrijft: het beheerst niet alle spellingsregels en zal vaak iets schrijven zoals je het hoort. Verbeter dat niet zolang uw kind in leerjaar 1 zit. Het belangrijkst is het spelelement.

Boodschappenbriefjes

De dagelijkse boodschappen zal uw kind steeds beter op een boodschappenbriefje kunnen opschrijven, al zal het sommige woorden nog wel fonetisch (zoals je het hoort) noteren.Uw kind zal zich echter trots voelen, als u in de winkel precies datgene pakt wat het opleest!

Menukaartjes

Verras de rest van het gezin eens met zelfgeschreven menukaartjes.Eventueel kan uw kind moeilijke woorden overschrijven van verpakkingen of kookboeken. Ook hier geldt: laat uw kind gerust woorden schrijven zoals ze volgens de uitspraak klinken.

Moeilijkere boeken?

Gaat uw kind als een trein door de eenvoudige boekjes van avi-1-niveau, kijk dan eens naar boekjes die een graadje moeilijker zijn. Vraag ernaar in de bieb.
Dwing uw kind niet tot het lezen van moeilijkere boeken als het daar niet aan toe is. Niets is zo funest voor het leesplezier als het moeten 'doorworstelen' van teksten. Lezen doe je voor je plezier!

Leuke materialen in bibliotheek en boekwinkel

In de meeste bibliotheken en boekwinkels is een aparte plank met materiaal voor beginnende lezers. Leuk om ook thuis bezig te zijn met de ontdekkingen die uw kind op school doet. Er zijn samenleesboeken, spelletjes, voorleesboeken, groeiboeken, audio-cd's, kleurboeken, spelleerbloks en cd-roms. Allemaal afgestemd op het niveau van uw kind.

Geschikt voor deze periode:

- Haas weet van niks (serie ik-lees!), geschreven door Annemarie Bon, Uitgeverij Zwijsen, ISBN 90.276.4648.1

- Lief boos beest (serie ik-lees!), geschreven door Dirk Nielandt, Uitgeverij Zwijsen, ISBN 90.276.7526.0

- Versjesboek Mijn zak zit vol met niks, geschreven door Lydia Rood, Uitgeverij Zwijsen, ISBN 90.276.8184.8

- Maan roos vis memo-spel, Uitgeverij Zwijsen ISBN 90.276.8536.3

-
Maantjes serie 8, uitgeverij Zwijsen, ISBN 90.276.7864.2 :

-
Spetter serie 2 voor leerjaar 1, uitgeverij Zwijsen:

-
Ster serie 2 voor leerjaar 1, uitgeverij Zwijsen:


Geen opmerkingen:

Een reactie posten