donderdag 14 november 2013

ouderbrief 4 i.v.m. het leren lezen

Ouderpagina 4
De woorden lenen zich om rondom het thema ‘wonen’ en ‘bos’ allerlei activiteiten te ondernemen. De letters h – e - w – o – a – u komen daarbij met behulp van de woorden: huis, hek, weg, bos, tak, hut.

Uw kind leert niet alleen nieuwe woorden en letters, het doet ook belangrijke oefeningen. In deze kern leert uw kind bijvoorbeeld het lezen van werkwoorden met de derde-persoons-t, zoals: 'loopt', 'maakt' en 'rent'. U zult merken dat uw kind steeds meer en beter leert lezen. Vertel hoe knap u dat vindt.

Uw kind leert niet alleen nieuwe woorden en letters, het doet ook belangrijke ontdekkingen. Uw kind gaat steeds meer ontdekken waar lezen eigenlijk toe dient: je kunt genieten van een verhaal, je kunt informatie opzoeken in een boek of een gids en je kunt elkaar op papier een boodschap doorgeven! Het eerste spel bij “Samen bezig zijn’ ondersteunt de laatste functie van lezen en schrijven.
Samen bezig zijn
U heeft een paar kleine blaadjes papier nodig. U schrijft een opdracht op een blaadje, bijv. 'tik een oor aan'. Uw kind leest de zin en voert uit wat het leest. Dan mag uw kind een opdracht opschrijven die u uit moet voeren. Zinnetjes die mogelijk zijn met de letters en woorden die uw kind heeft geleerd zijn:

tik een oog (oor, buik, neus, been, voet) aan.

kijk naar mijn teen (oor, buik, neus, been, voet).

Wanneer uw kind de w heeft geleerd, kunt u elkaar de lichaamsdelen ook laten aanwijzen: wijs een teen (oor, buik, neus, been, voet) aan.

Hier volgen tips om samen bezig te zijn met de kennis die uw kind tijdens het leesonderwijs heeft opgedaan. Vraag steeds aan uw kind welke letters het op school heeft geleerd. Schrijf die letters thuis ook op kaartjes die u in een (koelkast)doosje bewaart; dan bent u er zeker van dat u de spelletjes met de goede letters speelt.

Een verlanglijstje schrijven

Misschien hebt u ze al in huis, de speelgoedboekjes die de periode van Sinterklaas aankondigen. Binnenkort zal uw kind intensief bezig zijn met de spannendste gebeurtenis van het jaar. En al snel zal het beginnen met het maken van een verlanglijstje. U kunt uw kind helpen bij het maken van zo’n lijstje. Meestal knippen kinderen uit een van de boekjes de afbeeldingen van hun favoriete speelgoed. Nu uw kind al zoveel letters kent, is het ook aardig om samen een verlanglijstje te schrijven. Laat uw kind zoveel mogelijk letters van een woord opschrijven. Alleen als het een bepaalde letter echt niet weet, kunt u het woord voorschrijven. Let nog niet op spelfouten. ‘Hond’ wordt waarschijnlijk met een –t- geschreven (hont) en ‘trein’ krijgt opeens een lange -ij- (trijn). Laat dat gerust staan. Het brengt geen schade toe aan het latere spellingniveau. Uw kind kent de klanken immers alleen nog maar volgens de geleerde letters. Daarom zal het alle woorden precies zo schrijven zoals ze worden uitgesproken. Corrigeren ontmoedigt op dit moment alleen maar het spontaan schrijven.

Prentenboeken lezen

Het lezen van prentenboeken is vooral in de fase van de kleutergroepen erg in trek. Vaak komen ze ook nu nog wel uit de kast. Kinderen smullen vaak voor de tiende keer nog van een verhaal. Nu uw kind echter al heel wat letters kent, kunt u het zo nu en dan een woord of een stukje van de tekst laten lezen. Soms herinnert een kind zich de tekst nog en herkent het zelfs een lang woord al aan een aantal letters. Een leuke ervaring!

Rijmpjes maken

In deze periode zijn rijmpjes en versjes aan de orde van de dag. Probeer eens met uw kind rijmwoorden te maken, zinnen met rijmwoorden te bedenken of zoveel mogelijk rijmwoorden bij een startwoord te bedenken. Ook hier moet u vooral op de uitspraak letten en niet op de schrijfwijze. Dus 'zijn' rijmt op 'trein' en 'mand' rijmt op 'klant'. Laat uw kind eens ervaren welke woorden in de bekende sinterklaasliedjes rijmen. Bedenk ook samen rijmpjes! Een speurtocht door het huis

Schrijf de volgende opdrachten op kaartjes en zet daarmee een speurtocht uit in uw huis. Aan het eind verstopt u een versnapering. En wie weet bedenkt Zwarte Piet wel hetzelfde spel bij het zetten van de schoen. Op een morgen ligt er geen snoep in de schoen maar een briefje: – kijk bij het raam ... en bij het raam ligt een briefje met de tekst: – zoek in de vaas ... en in de vaas zit een briefje met de tekst: – er zit wat in de laars ... en in de laars zit weer een briefje met de tekst: – ren maar naar bed ... en daar ligt een briefje met de tekst: – het staat op de kast.

Succes verzekerd!
Leuke materialen in bibliotheek en boekwinkel
In de meeste bibliotheken en boekwinkels is een aparte plank met materiaal voor beginnende lezers. Leuk om ook thuis bezig te zijn met de ontdekkingen die uw kind op school doet. Er zijn samenleesboeken, spelletjes, voorleesboeken, groeiboeken, audio-cd's, kleurboeken, speelleerbloks en cd-roms. Allemaal afgestemd op het niveau van uw kind.
Geschikt voor deze periode:

- Samenleesboek pas op in het bos, geschreven door Bies van Ede, Uitgeverij Zwijsen, ISBN 90.276.8587.8

- Samenleesboek het huis in de boom, geschreven door Lieneke Dijkzeul, Uitgeverij Zwijsen, ISBN 90.276.8056.6

- Samenleesboek boos van huis, geschreven door Nicolle van den Hurk, Uitgeverij Zwijsen, ISBN 90.276.7728.x

- Maan-roos-vis-boekjes, serie 4, geschreven door diverse kinderboekenauteurs, uitgeverij Zwijsen, ISBN 90 276 2098 9

- Maan roos vis voorleesboek, met verhalen van Frank Herzen, Els Pelgrom en anderen, uitgeverij Zwijsen, ISBN 90.276.3055.0

- Het grote maan roos vis letterspel, uitgeverij Zwijsen, ISBN 90.276.3059.3

- Maan roos vis, diverse kleurboeken en speelbloks, verkrijgbaar bij de boekhandel

- Maantjes serie 4, uitgeverij Zwijsen, ISBN 90 276 7597 x

- Raketjes serie 4, uitgeverij Zwijsen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten